vrijdag 5 maart 2010

"Huiswerkopdrachten"

Voor de les van 12 maart a.s. moet ik mijn reflectie schrijven. Die staat hieronder.
Verder moet ik drie vragen beantwoorden.

De eerste vraag: Zoek 3 inspirerende video’s/beelden over ICT en onderwijs.
1.http://praktijkinbeeld.kennis.nl/presenteren
Bij dit filmpje zie je verschillende manieren waarop er gepresenteerd kan worden.
De kleuters maken gebruik van een fotocamera, dus beeldmateriaal. De kleuters hebben een boek ove de letter "L" gemaakt op de computer.
In de bovenbouw maken de kinderen gebruik van de computer en een PowerPoint presentatie.
Waarom ik dit een inspirerend filmpje vind: Het gebruik van PP en computer zie ik vaak terug. Maar de manier waarop er bij de kleuters omgegaan wordt met ICT vind ik een erg leuke en leerzame manier.

2.http://po.digiborden.kennisnet.nl/voorbeeldenplein/speciaalonderwijs
In dit filmpje laten ze zien hoe ze op ICT inzetten bij het speciaal onderwijs. Dit vind ik een inspirerende manier, omdat het laat zien dat het ook echt overal ingezet kan worden. Het is voor iedereen toegankelijk

3.http://www.leraar24.nl/leraar24-portal/video/1207/dyslexie-ict-lokaal
In dit filmpje gaat het over ICT in een dyslexie lokaal. Deze school heeft een eigen ICT-dyslexie lokaal. Ik vind het heel inspirerend dat de kinderen uit verschillende programma's een programma kunnen kiezen wat bij hun specifieke "beperking" aansluit. Daardoor kunnen de kinderen gewoon meedraaien in de klas en hoeven niet aan iedereen te vragen wat er staat. Hierdoor blijft hun zelfbeeld positiever dan steeds moeten vragen wat er nou eigenlijk staat..

De tweede vraag: Hoe zorg je er voor dat een leerling de volgende vraag kan beantwoorden:
–Waarom worden er geen Olympische Winterspelen gehouden in Nepal?

Ik laat een kind kijken naar de temperatuur in Canada en in Nepal. Als het goed is, merkt het kind dat het in Nepal gewoon niet koud genoeg is, waar sneeuw en ijs te vinden is. Ik maak hierbij gebruik van Google Earth.

De derde vraag: Werk dit uit in vragen die je leerlingen kunt stellen en die ze op Internet kunnen beantwoorden.
De vragen die ik zal stellen zijn:
- Hoe warm is het in Nepal in de zomer?
- Hoe warm is het in Vancouver in de zomer?
- Hoe koud is het in Nepal in de winter?
- Hoe koud is het in Vancouver in de winter?
- Wat is er nodig om te kunnen skieën?
- Valt er in Nepal sneeuw?
- Valt er in Vancouver sneeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten